Aktualności

G. Braun: O poważne inwestycje trudno, gdy brak normalnego rynku

altZ reżyserem Grzegorzem Braunem rozmawia Agnieszka Piwar z Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy

Pańskie filmy w wielu środowiskachtakże wśród młodego pokoleniacieszą się mianem kultowych. Tematyka, o której inni boją się nawet pomyśleć, dynamicznie rozwijający się scenariusz, genialna oprawa graficzna, całość opleciona świetnie dobraną muzyką i wreszcie prawdziwa lekcja historii, której darmo szukać w szkolnych podręcznikach. Tymczasem, podczas konferencji zorganizowanej przez Katolickie Stowarzyszenie Dziennikarzy w Hebdowie opowiedział Pan niezwykle smutny scenariusz. Producent Pańskich filmów Robert Kaczmarek jest zastraszany, a zaprezentowane przez Pana fragmenty kilku projektów wciąż nie doczekały się szczęśliwego finału, jakim jest dokończenie produkcji. Jak to możliwe, że filmy, na które tak wielu widzów czeka, nie mogą być zrealizowane?

Przede wszystkim, dziękuję za dobre słowo – przekażę tę pochlebną recenzję wszystkim koleżankom i kolegom: operatorom, montażystom, autorom animacji, realizatorom dźwięku, producentom, z którymi współpraca daje efekty tak dobrze przez Panią oceniane. Film jest rzemiosłem w dużej mierze kolektywnym – jeśli moje filmy nadają się do użytku, to także dzięki wysiłkowi utalentowanych współtwórców. Ale żebyśmy mogli od czasu do czasu pokazać coś, co interesuje, a przy okazji cieszy oko i ucho – do tego potrzeba poważnych inwestycji. O te zaś trudno, gdy brak normalnego rynku. Oczekiwania widzów najwyraźniej niewiele mają tu do rzeczy. W Post-PRL decydują względy polityczne, a nie zdrowy rachunek ekonomiczny.

 

Jakiś przykład?

Proszę bardzo: jestem autorem i współautorem kilku filmów dokumentalnych, które figurują w pierwszej dziesiątce „najlepiej oglądanych” w historii polskiej telewizji. Otwiera tę listę „Towarzysz generał”, filmowa biografia polityczna Wojciecha Jaruzelskiego, którą zrealizowaliśmy parę lat temu razem z kol. Robertem Kaczmarkiem – w czasie jednokrotnej emisji mieliśmy rekordową widownię (wg danych TVP ponad trzy i pół miliona Polaków). Gdyby decydował rachunek strat i zysków, to TVP byłaby już wielokrotnie powtórzyła emisję tego filmu-rekordzisty, by na nim lepiej zarobić. A my z kolegą-producentem mielibyśmy okazję potwierdzić nasze umiejętności w kolejnych produkcjach. Tymczasem dzieje się odwrotnie: telewizja film „aresztuje” i nie tylko nie ponawia emisji, ale też odmawia sprzedaży praw do edycji filmu na płycie. My zaś działamy po partyzancku, z filmu na film, nie mając pewności, czy w ogóle uda się jeszcze zrealizować jakiekolwiek plany. I bynajmniej nie chodzi tu o jakąkolwiek gwarancję pracy – bo w zdrowej ekonomii o żadnych urzędowych „gwarancjach” nie powinno być mowy. Nie chodzi też o to, by TVP miała koniecznie zamawiać akurat moje filmy (jeśli o mnie chodzi, jestem przeciwnikiem jakichkolwiek „zamówień publicznych” w branży telewizyjno-filmowej). Rzecz w tym, że jeśli akurat telewizja reżimowa zwana dla zmylenia przeciwnika publiczną nie chce zarobić, to powinno się to opłacać komuś innemu. Ale niestety w całym tym kartelowym systemie, na straży którego stoi KRRiTV, a którego filarami są PISF i TVP S.A., szanse na to są bardzo marne.

Są przecież telewizje prywatne i prywatni dystrybutorzy - ?

Owszem, ale i tam zbyt często decydują względy poprawności politycznej, której standardy dyktowane są przez ośrodki antykatolickiej, antynarodowej propagandy z „GWiazdą śmierci” na czele. Ten dyktat „polit-poprawności” respektowany jest zresztą również przez media i środowiska z pozoru „prawicowe”, „niezależne” i „niepokorne” – ośrodków katolickich nie wyłączając. Wspomniałem o tym na spotkaniu w Hebdowie: tak się składa, że żaden z tak pochlebnie zrecenzowanych przez Panią filmów nie doczekał się recenzji w mediach, których dziennikarzy zrzesza m.in. KSD. Nawet „Eugenika” – film nagrodzony na festiwalu w Niepokalanowie (2011) i wyróżniony „Feniksem” przez Stowarzyszenie Wydawców Katolickich (2012) nie doczekał się na łamach wysokonakładowej prasy katolickiej jakichkolwiek merytorycznych omówień.

Może trudno się temu dziwić, skoro Pańskie wypowiedzi niejednokrotnie uznawane były za „kontrowersyjne”, także w tych środowiskach.

Toteż nie dziwię się – tylko konstatuję. I ubolewam, że dla wielu zdezorientowanych ludzi miarodajnym źródłem pozostaje „GWiazda śmierci”, i że nadal nie brak katolików, ba, nawet hierarchów, którzy pochopnie uznają za stosowne przyłączać się do nagonki, do której sygnał pada z Czerskiej, lub Wiertniczej.

Bo cóż jest takie „kontrowersyjne”? Że Polacy mają prawo wiedzieć, kim są ludzie, którzy ich pouczają – czy to z telewizora, czy z mównicy sejmowej, czy z ambony - ? Że publikowanie przez ludzi Kościoła na łamach antykatolickich i antypolskich gazet przyczynia się do szerzenia zamętu - ? Że zdradę stanu, tak samo jak morderstwo z premedytacją, winno się adekwatnie karać - ? Że propaganda zaprzaństwa i dewiacji nie powinna być bezkarnie uprawiana, ani stawiana za wzór postawy obywatelskiej - ? Że mój program naprawy państwa i zabezpieczenia Tradycji katolickiej streszcza się w trzech słowach: KOŚCIÓŁ, SZKOŁA, STRZELNICA - ? Na spotkaniach autorskich padają najrozmaitsze pytania, na tematy nie zawsze ścisłe związane z tematem pokazywanego filmu, a ja staram się po prostu uczciwie odpowiadać – tj. wedle mojej najlepszej wiedzy i nie skrywając moich szczerych przekonań. Kto się na to oburza, ten się sam wyraźnie określa.

Tym bardziej dumny jestem, że choć pozbawione szerszej reklamy, czy bodaj uczciwej krytyki – i na przekór energicznej antyreklamie, tj. prasowym donosom i pomówieniom – moje filmy służą jako pomoc dydaktyczna niejednemu katechecie, czy animatorowi. Cieszę się, że np. po „Eugenikę – w imię postępu”, czy „Transformację – od Lenina do Putina” sięgają nauczyciele, także akademiccy. Rzecz w tym, by przełożyło się to na możliwość tworzenia nowych filmów.

Jak wyglądają kulisy produkcji filmowej? Mam tutaj na myśli przede wszystkim stronę finansową. Skąd pozyskiwane są źródła na tego typu twórczość, jaką Pan realizuje?

Produkcja filmowa to w wymiarze finansowym takie samo przedsięwzięcie, jak każde inne. Trzeba mieć pomysł i budżet. Pomysł musi być dobrze przemyślany, opisany, a wreszcie wyegzekwowany – po to jest w filmie scenariusz, potem scenopis, plan zdjęć, a wreszcie planowa postprodukcja, tj. montaż i udźwiękowienie. A budżet musi być najpierw zmobilizowany, a potem dobrze wydatkowany i skrzętnie rozliczony – temu służy kosztorys, preliminarz etc. Ja jestem reżyserem, zajmuję się kwestiami merytorycznymi i artystycznymi. Konstruowaniem budżetu zajmuje się producent z pomocą kierownika produkcji.

Nie jest to łatwe – w sytuacji, gdy perspektywy emisji telewizyjnej są przed moimi filmami zamknięte. Pozostaje obieg prasowy i księgarski – parę moich filmów zafunkcjonowało na płytach załączonych do gazet, czy książek dostępnych w ogólnopolskiej sprzedaży. Jest też oczywiście internet – dotychczasowe próby płatnego udostępniania filmów okazały się jednak mało rentowne.

Dlaczego?

Po prostu Polacy mają silne przyzwyczajenie do „darmowości” wszystkiego, co da się znaleźć w sieci. Może się to z czasem zmieni – powątpiewam jednak, czy uda mi się w tych okolicznościach zachować ciągłość pracy w zawodzie. Z jednej strony bardzo cieszą mnie przejawy życzliwego zainteresowania moją twórczością, z drugiej jednak – z samej życzliwości nie da się skonstruować budżetu następnej produkcji.

W jaki sposób potencjalnemu inwestorowi są zwracane koszty produkcji?

W produkcji filmowej – jak w każdej innej – wszystko jest kwestią umowy. Podobnie jak przy pisaniu scenariusza trudno o dobry rezultat, jeśli stosunkowo wcześnie nie wymyśli się zakończenia, tak w wypadku budżetowania – trudno o happy-end, jeśli z góry nie wiemy, jaka będzie dystrybucja. Bo jak inaczej przewidzieć, czy przyjęte rozwiązania, wykorzystane środki okażą się opłacalne? I z tym jest największy problem – z dystrybucją. Bo zrobić film to jest dopiero połowa problemu. Potem przecież trzeba go pokazać – i to jak najszerzej. Bo film to droga zabawa – po co robić coś, co potem będziemy trzymali w szufladzie (jak TVP „Towarzysza generała”), albo co najwyżej pokażemy znajomym i przyjaciołom „u cioci na imieninach” - ?

Standardowe pytanie: nad czym Pan obecnie pracuje?

Finalizuję montaż trzeciej części „Transformacji” – czekam na zamówione animacje, a potem ostateczne cyzelowanie montażu, tzw. „fajnsznyt” i zgranie dźwięku. Ale to jeszcze nie koniec tego projektu. By cykl „Transformacja – od Lenina do Putina” doprowadzić do przełomu lat 80/90. i do współczesności, czyli do tego, co z pewnego punktu widzenia może najciekawsze, potrzebne są jeszcze dwie części, dwa godzinne filmy. Gotowe jest już 70-80% materiału zdjęciowego – ekskluzywne wywiady z ekspertami i unikalne archiwalia (m.in. z post-sowieckich archiwów w Mińsku i Kijowie) – ale sam montaż musi potrwać następne dwa kwartały. I na to na razie kolega-producent nie może sobie pozwolić. Próbujemy jednak „uciekać do przodu” – i w najbliższym czasie, mam nadzieję, uda nam się rozpocząć zdjęcia do nowego cyklu pod roboczym tytułem „Nowy wspaniały świat”, w którym mowa będzie o systemowym wymiarze zagrożeń anty-cywilizacyjnych XXI wieku. Jest też kilka innych, mniejszych projektów, które czekają na swój moment.

Dziękuję za rozmowę.

facebook_page_plugin

Logowanie

Aktualności i publicystyka

APEL W OBRONIE GODNOŚCI SŁUŻBY KAPŁAŃSKI…

KATOLICKIE STOWARZYSZENIE DZIENNIKARZY ASSOCIATION CATHOLIQUE DES JOURNALISTES   Apel w obronie godności służby kapłańskiej Na tyle mamy wiedzę, mimo fałszowania historii, że wiemy doskonale, jak działają wrogie Polakom środowiska. Niezależnie, czy są to wrogowie...

25-09-2018 Aktualności

Czytaj więcej

KrzysztofNagrodzki–Braki cywilizacyjne c…

 Znowu muszę przeprosić za „hurt” w odpowiedziach na bieżączki, ale jakoś tak się porobiło… Zapewne nie nadążam już za duchem czasu, ale próbować trzeba... Zatem: Donosisz ze smutkiem: „Czy wiesz...

23-09-2018 Krzysztof Nagrodzki

Czytaj więcej

KrzysztofNagrodzki-Kolejni babliści

Od razu – coby nie było nieporozumień i oboczności - „babliści” (nie „bibliści” ! - na których uparcie zmienia mi automat Worda) – to krewniactwo bleblania. I nie tylko. Do...

16-09-2018 Krzysztof Nagrodzki

Czytaj więcej

Krzysztof Nagrodzki – O polityce polityc…

Skoro polityka to (z definicji) „roztropne działanie dla dobra wspólnego” – o czym nieraz rozmawialiśmy – i ta roztropność obowiązuje KAŻDEGO trzeźwego na umyśle homo sapiens, zatem musimy przykładać tą...

11-09-2018 Krzysztof Nagrodzki

Czytaj więcej

Krzysztof Nagrodzki - Z listów do przyja…

Jestem przekonany Kolego, że kiedy spokojnie przeczytasz i przemyślisz otrzymywane "ściągi" związane ze smoleńską tragedią, zechcesz inaczej argumentować swoje racje, do których - o dziwo - jednak wracasz...

09-09-2018 Krzysztof Nagrodzki

Czytaj więcej

POLISH DOCUMENTARY FILM FESTIVAL - festi…

CONTEMPORARY POLAND BELIEVING Friday, October 12 3:00 p.m. „Zawód: Prymas Polski” (“Profession: Primate of Poland”) dir. Anna T. Pietraszek 2007 Persecution of the Polish Primate Wyszyński by communist secret service in the 60s

08-09-2018 Aktualności

Czytaj więcej

Z Lechem Zborowskim o przeszłości - w k…

Lech Zborowski:od 1979 r.działacz Wolnych Związków Zawodowych Wybrzeża, uczestnik przygotowań do strajku w sierpniu 1980 r. i strajku w 1981 r., kolporter ulotek, prasy podziemnej, organizator drukarni, odznaczony Krzyżem Wolności...

02-09-2018 Aktualności

Czytaj więcej

Kolejna rocznica wybuchu II Wojny Świato…

To już 79 lat minęło od czasu, kiedy zagony niemieckich wojsk pod rozkazami przywódcy z lewicowej (sic!) NSDAP (Narodowo-Socjalistycznej Partia Pracujących Niemiec) tow. Adolfa Hitlera i jego równie owładniętych Złem...

01-09-2018 Krzysztof Nagrodzki

Czytaj więcej

10.09.2018r. pogrzeb ks.abp.Szczepana We…

    Śp. ks. abp Szczepan Wesoły Zmarł 28 sierpnia 2018 roku w Rzymie, pogrzeb 10 września w Katowicach. We wtorek, 28 sierpnia 2018 roku,w wieku 92 lat,w sześćdziesiątym drugim roku kapłaństwai...

30-08-2018 Aktualności

Czytaj więcej

Krzysztof Nagrodzki – Skąd i dokąd?

Jak można interpretować tabliczkę mnożenia?...

24-08-2018 Krzysztof Nagrodzki

Czytaj więcej

WWW.PETYCJEONLINE.COM/prosba o odznaczen…

LINK DO PETYCJI ON-LINE: https://www.petycjeonline.com/proba_o_odznaczenie_dla_bohat… mija kolejna rocznica śmierci pod szczytem K2, w Himalajach-Karakorum wspaniałej Polki, DOBROSŁAWY MIODOWICZ-WOLF, wybitnej himalaistki, katoliczki, która postawą swego życia i ofiarą za innych dała świadectwo głebi...

14-08-2018 Aktualności

Czytaj więcej

Krzysztof Nagrodzki-Z listów do przyjaci…

 Ostatnimi czasy uwaga „zmian na lepsze” przeniosła się na Pałac Kultury i Nauki w Warszawie (dawnymi czasy otrzymanym w pakiecie z wyrytym na froncie im. Józefa Stalina).

14-08-2018 Krzysztof Nagrodzki

Czytaj więcej

Krzysztof Nagrodzki-Środa na dachu i inn…

„Trzeba nauczyć się z powrotem robić i rozrzucać ulotki, tak aby nie dać się złapać (najlepiej z dachów)” wzywa Magdalena Środa na Faceboku (Gazeta Polska 01.08.2018).

09-08-2018 Krzysztof Nagrodzki

Czytaj więcej

Krzysztof Nagrodzki – Wykształcenie i mą…

„Inteligentni, świetnie wykształceni, ateiści” przeczytałem ze zdumieniem w jakimś, wydawało się poważnym, artykule… Zaraz, zaraz… Inteligentni, świetnie wykształceni i nie zadali, nie dopuścili do siebie pytania: Skąd się wziąłem na...

04-08-2018 Krzysztof Nagrodzki

Czytaj więcej

KSD OŁ - list do wszystkich - Msze św. w…

From: KSD OL Sent: Monday, July 30, 2018 11:07 PMSubject: Msze św. w intencji naszej zmarłej Koleżanki - śp. Ewy Piątkowskiej Szanowne Koleżanki i Koledzy!   Msze św. w intencji naszej zmarłej Koleżanki - śp. Ewy Piątkowskiej...

01-08-2018 Aktualności

Czytaj więcej

Nasz Patron

św. Franciszek Salezy
Nasz patron
św. Franciszek Salezy